© 2016 Joyfood Sp. z o.o.

Sklep intrnetowy lekkiesmaki.pl
  • Facebook - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle

100% POLSKICH

LIŚCI JARMUŻU

Jarmuż jest warzywem uprawianym w Polsce od dawien dawna, niestety przez wiele lat pozostawał zapomniany. Na szczęście ostatnimi czasy wrócił na talerze Polaków. I to był powrót w wielkim stylu, szturmem wdarł się do grupy produktów superfood. Dzięki swoim właściwościom prozdrowotnym jest niezbędnym elementem każdej zbilansowanej diety.

STOSOWANIE:

Mielone liście jarmużu można rozpuszczać w chłodnej wodzie, sokach owocowych lub sokach ze świeżo wyciśniętych owoców. Należy pamiętać, że woda użyta do rozpuszczenia proszku nie może być gorąca, ponieważ prowadzi to do utraty witamin i inaktywuje enzymy zawarte w produkcie.

Mielone liście jarmużu mogą służyć również jako dodatek do jogurtów, koktajli, smoothies, płatków śniadaniowych, zup i sałatek.

PRODUKTY, Z KTÓRYMI LIŚCIE JARMUŻU ZDROWE POLA KOMPONUJĄ SIĘ IDEALNIE:

Rozwiń

Drogocenne składniki, w które bogate są liście jarmużu:

  • Witamina A - 100g jarmużu pokrywa 100% RDA

  • Witamina K – aż 705 μg

  • Witamina C – potencjał przeciwutleniający

  • Kwas foliowy - 100g jarmużu pokrywa 40% RDA

  • Wapń – więcej niż mleku

  • Potas

  • Cynk

  • Fosfor

  • Żelazo

  • Mangan

Jarmuż powinien być ważnym elementem każdej diety w leczeniu osteoporozy z uwagi na bardzo dużą zawartość wapnia rzadko spotykaną w warzywach. Także duża zawartość potasu znacząco przyczynia się do regulacji ciśnienia tętniczego oraz przeciwdziała chorobom układu naczyniowo-sercowego.

 

Silnie utleniająca witamina C zwalcza wolne rodniki, działa ochronnie na DNA, dzięki czemu minimalizuje prawdopodobieństwo wystąpienia choroby nowotworowej, ponadto spowalnia  procesy starzenia komórek. Witamina K odpowiedzialna za prawidłowe krzepnięcie krwi, jest szczególnie polecana kobietom w okresie menstruacji.

 

Kwas foliowy reguluje procesy metaboliczne, uczestniczy w procesie podziału komórek, ponadto bierze udział w tworzeniu i dojrzewaniu czerwonych krwinek. Skutkami niedoboru kwasu foliowego są niedokrwistość, spowolnienie podziału komórek, upośledzenie funkcji układu nerwowego, zaburzenia rozwojowe u płodu.

Jarmuż jest bogatym źródłem karotenoidów: beta-karotenu, luteiny i zeaksantyny. Są to antyutleniacze odpowiedzialne za przeciwdziałanie szkodliwym procesom oksydacyjnym wywołującym m.in. choroby układu krążenia.

 

Karotenoidy zmniejszają występowanie nowotworów :

  • rak jamy ustnej,

  • rak krtani,

  • rak przełyku

  • rak pęcherza moczowego

Natomiast luteina i zeaksantyna są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie aparatu akomodacyjnego oka.

 

Duża zawartość błonnika wpływa korzystnie na perystaltykę jelit oraz chroni przed nowotworami układu pokarmowego. Ponadto do funkcji błonnika pokarmowego w organizmie człowieka należą między innymi: wiązanie wody, wiązanie kwasów żółciowych, obniżanie poziomu glukozy i cholesterolu we krwi, podwyższenie masy kału poprzez zwiększoną zawartość wody w nim.

 

W diecie Polaków bardzo często pomijany jest mangan, ten mikroelement jest niezbędny do utrzymania homeostazy organizmu. Skutkami niedoboru manganu mogą być:

  • bóle w stawach,

  • pogorszenie się słuchu,

  • sucha i popękana skóra,

  • szmery w uszach,

  • utrata masy ciała,

  • zmęczenie,

  • stany niepokoju.

  • cukrzyca,

  • ślepota i utrata słuchu.

Bibliografia:

Kushad MM, Brown AF, Kurilich AC, Juvik JA, Klein BP, Wallig MA, Jeffery EH (1999). "Variation of glucosinolates in vegetable crops of Brassica oleracea". J Agric Food Chem. 47 (4): 1541–8.

Walsh RP, Bartlett H, Eperjesi F (2015). "Variation in Carotenoid Content of Kale and Other Vegetables: A Review of Pre- and Post-harvest Effects". J Agric Food Chem. 63 (Oct 28): 9677–82